Warning: include(/var/www/aam.dk/analyzers.dk/langs/.php) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/aam.dk/analyzers.dk/common/lang.php on line 10

Warning: include(/var/www/aam.dk/analyzers.dk/langs/.php) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /var/www/aam.dk/analyzers.dk/common/lang.php on line 10

Warning: include() [function.include]: Failed opening '/var/www/aam.dk/analyzers.dk/langs/.php' for inclusion (include_path='.') in /var/www/aam.dk/analyzers.dk/common/lang.php on line 10
PPC - Læs mere i Google Adwords ordbogen

Produkter

Google A-Z
 

Google Analytics


Google Adwords



SEO






 

 

PPC

Hvad er PPC?

PPC (Pay-per-click) eller på dansk Pris pr. klik kaldes også CPC (Cost per click) eller omkostning pr. klik og betegner en prismodel for internetreklame / online markedsføring, hvor annoncøren betaler udgiveren (typisk en hjemmeside ejer), for klik på sine annoncer, som derved dirigerer trafik til annoncørens hjemmeside.

PPC kan afregnes på flere måder. Der kan indgås en aftale om en fast pris pr. klik eller fast pris for 1.000 klik (CPM). Men det bliver mere og mere udbredt at lave en budbaseret prisstruktur. Alternativt til PPC kan man have en helt fast pris eller en pris pr. visning (pay per impression), hvilket primært egner sig til brandingkampagner.

De tre største udbydere at PPC markedsføring er Google AdWords, Yahoo! Search Marketing og Microsoft adCenter, der alle tre opererer med en budbaseret model. Søgemaskinerne og andre store online portaler er altså markante på dette område, hvor det væsentligste er at have velbesøgte og eftertragtede hjemmesider at vise annoncerne på.

Googles Adwords-model er på mange måder unik, fordi Google har en så dominerende hjemmeside på søgemaskinemarkedet. Annoncering på Googles søgenetværk matcher søgninger på søgemaskinen med søgeresultater og de mest relevante annoncer. Dog spiller annoncørens max klilpris også en rolle (læse mere om emnet "auktion").

Googles displaynetværk minder dog mere, om de andre udbyderes produkter, hvor udbyderen får annonceplads på en række hjemmesider (medier) - i Googles univers hedder dette Google Adsense. Disse medier får en del at fortjenesten for de klik, der kommer på annoncerne på deres hjemmesiden. Når en bruger klikker på en displayannonce, betaler annoncøren en klikpris, som går til Google, der så giver en del af indtægten videre til Adsense-kunden, hvis hjemmeside klikke blev foretaget på.

Hjemmesider, der tillader PPC-annoncer vil vise en annonce, når et søgeord matcher en annoncørens søgeordsliste (Google = søgenetvæket eller automatiske placeringer), eller når en hjemmesider viser relevant indhold baseret på temaer, målgrupper eller placeringer (administrerede placeringer). Sådanne reklamer kaldes sponsorerede links eller sponsorerede annoncer, og vises ved siden af de organiske resultater på søgemaskinerne, eller der hvor mediet vælger at tillade annonceringsplads på deres hjemmeside.


Såfremt emnet PPC ønskes uddybet, så er du velkommen til at kontakte Analyzers på +45 35 10 50 50 eller på info@analyzers.dk.